بررسی میزان تیرآهن مصرفی در ساختمان

Category: خبرهای جهان

تیرآهن جزء آن دسته از مقاطع فولادی به شمار می رود که در صنعت ساختمان سازی وظیفه ستون و نگهدارنده اسکلت بندی را بر عهده دارد و به همین دلیل مقدار مصرف آن و هزینه ای که کارفرمایان و انبوه سازان برای خرید این مقطع پرداخت می کنند مبلغ بالایی بوده و نیازمند بررسی های بیشتر از سوی آن ها و همچنین برنامه ریزی برای بودجه مورد نیاز خود می باشد.

در این مرحله ابتدا ابعاد و کیفیت تیرآهن هم از نظر فنی و هم شکل ظاهری مانند یکنواختی سطح مقطع و ضخامت جان تیرآهن و بالها بررسی شده و پس ازمطابقت با استاندارد تولید شده که معمولا استاندارد اروپاست مورد تایید قرار گرفته و بسته بندی میشود و برگه مشخصات کالا یا شناسنامه محصول که ابعاد و سایز و جنس و یکی از مهم­ترین معایب به کارگیری تیرآهن، نداشتن مقاومت بالا نسبت به خوردگی می باشد؛ زیرا تیرآهن نیز مانند بقیۀ فلزات در مواجهه با محرک ها و شرایط جوی از خود واکنش نشان می دهد و اگر در شرایط خاص قرار بگیرد ممکن است دچار خوردگی و کاهش ابعاد شود؛ بنابراین هنگام استفاده از این پروفیل باید هزینه های محافظت و نگهداری آن را نیز به پیشبینی کرد.

کاربرد اصلی تیرآهن I شکل در ساختمان های چند طبقه، باز سازی خانه های قدیمی، ساخت راهرو مترو، آسانسور، فضای تریلر و کامیون می باشد. وزن هر بندیل و تعداد شاخه های موجود در آن هنگام خرید مشخص می شود و هرچه وزن تیرآهن به جدول اشتال نزدیک تر باشد، آن تیرآهن کیفیت بالاتری دارد. تیرآهن های وارداتی موجود در بازار ایران در شرایط کنونی از هر دو نوع استاندارد در بازار ایران برخوردار میباشد. معمولا نقشه ی ساختمان هایی که به وسیله ی مهندسان کشورمان تهیه می شود بر اساس این نوع استاندارد تیرآهن بوده و این نوع تیرآهن در میان مشتریان از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

محاسبه وزن تیرهای مختلف برای یک ساختمان یک طبقه

از عوامل مهمی که در تغییر تعداد مربوط به وزن تیرآهن مورد نیاز در سازه فولادی تاثیر می گذارد ابعاد و نوع تیرآهن می باشد مثلاً تیر لانه زنبوری وزن کمتری نسبت به تیرهای معمولی دارد که البته مسلم است. که تیر لانه زنبوری و تیر معمولی سایز کوچکتری دارند در قسمت هایی از سازه که بار زیادی را تحمل نمی کنند استفاده می شود. مرجع اصلی محاسبه وزن کل تیر مورد نیاز اسکلت فلزی جدول اشتال می باشد که پس از محاسبه میزان بار وارده بر هر قسمت از سازه با مراجعه به این جدول می توانید تیر مناسب برای این قطعه را تعیین نمایید. در این جدول مربوط به هر بعد است. تیر، وزن آن در هر متر و حداکثر بار قابل تحمل برای آن ذکر شده است. پس از انتخاب اندازه مناسب، با ضرب وزن هر متر در طول مورد نظر، وزن لازم تیر در هر قسمت از سازه مشخص می شود و در نهایت با به دست آوردن وزن مورد نیاز تیر، به راحتی محاسبه می شود. تیر مورد استفاده برای ساختمان یک طبقه.

تیرآهن هماهنگ شده با ستون

2 پارامتر تعداد طبقات روی ستون و سطح بارگذاری ستون در تعیین اندازه ستون فلزی نقش دارد.

حداقل اندازه ستون را تیرهای دوتایی ۱۴ درجه در نظر می گیریم.

اندازه تیر را از پایین به بالا کاملاً یکسان در نظر می گیریم.

در طبقات پایین آن را از صفحه آرماتور یا دهانه ستون یا با رولپلاک زدن ستون تقویت می کنیم.

اکثر ستون های پابازی که می بینیم در واقع ستون های سوبل هستند که از ستون میانی طبقات بالا حذف شده اند. دلیل اصلی استفاده از ستون این است که می خواهیم از یک بخش از ستون از پایین به بالا استفاده کنیم و وصله ستونی نداشته باشیم. در ساختمان به صورت ستون، خرپا، نعل درگاه، تیر برای پوشش سقف و پلهای لانه زنبوری استفاده می شود. به تیرهای فرعی که وظیفه تحمل و انتقال نیروهای مرده و زنده سقف را بر عهده دارند، اصطلاحا تیرچه میگویند.

تیرآهن در اسکلت فلزی ساختمان

فاصله دهانه ها که در اسکلت فولادی بسیار در وزن آهن مصرفی در ساختمان تاثیر گذار است. برای ساخت تیرورق حدودا ۳٪ وزن اسکلت سیم جوش مصرف میشود. چیزی که تاثیر قابل توجهی بر آهن مصرف شده در سازه میگذارد معماری پروژه و فاصله دهانه هاست. تیرآهن به صورت شاخهای در بازار به فروش میرسد، اما معاملات تیراهن در بیشتر مواقع بر پایه وزن صورت میگیرد.چرا که با بالا رفتن وزن مقطع فولادی، قیمت تیراهن شاخه ای نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

با توجه به توضیحات داده شده در بالا با تبدیل تیر آهن معمولی به لانه زنبوری مدول مقطع و ممان اینرسی مقطع تیر آهن بیشتر خواهد شد و نیز در قدم دوم، مقاومت خمشی تیرآهن نیز بیشتر می گردد. این محصول از مصالح لازم برای ساخت قسمت های مختلف ساختمان به خصوص نمای ساختمان ها می باشد و با توجه به اینکه امروزه در ساختمان سازی، سعی بر این است تا خانه های چند طبقه یا مراکز صنعتی با استفاده از مصالح مدرن و پیشرفته ساخته شود، کامپوزیت ساختمان به علت مزایایی که دارد و در ادامه به بیان آنها می پردازیم، می تواند از مصالح امروزی در ساخت و ساز ساختمانی باشد.