ترموکوپل چیست؟ انواع ترموکوپل ها را بشناسید کاربردها، جداول مرجع، انتخاب صحیح بلاگ آموزشی صنعت تک

Category: خبرهای جهان

هم چنین ترموکوپل به سبب این‌که توانایی ایجاد ولتاژ و جریان الکتریسیته را دارد، برای در دست گرفتن حرارت استفاده می شود. از علت‌های دیگر محبوبیت ترموکوبل، قیمت مطلوب و دقت بالای آن میباشد و همینطور شتاب جواب آن در شرایطی که سرعت تغییرات دمایی برای ما اهمیت است بالاست. ترموکوپل، که به آن جفت حرارتی نیز گفته می‌شود، به پدیده ای در فیزیک گفته می‌گردد که در آن اصلی اتصال دو فلز الکتریکی ناهمگون اصلی همدیگر برق بعد از گرم شدن محل اتصال ایجاد می‌شود. ترموکوپل دو فلز غیرهم‌جنس هست که از یک طرف به‌هم متصل‌اند. به همین رخ که زمانی به محل اتصال این دو مفتول حرارت داده شود، اختلاف پتانسیلی در دو سر همین مفتول‌ها به وجود می‌آید. این اختلاف پتانسیل تابع مقدار حرارت اعمال شده‌است و بنابراین کلیدی بررسی میزان ولتاژ خروجی می‌توان سکو حرارت اعمال شده به ترموکوپل را تشخیص داد.

  • سلام وقت بخیر، داده ها بخش اعظم در راستا ی روش ی بررسی ی دما مهم استفاده از ولتاژ خروجی ترموکوپل را می توانید در مقاله ی محاسبات ترموکوپل مطالعه فرمایید.
  • اگر محل اتصال دو فلز ترموکوپل حرارت داده‌شود، به ادله اثر ترموالکتریکی در دو سر دیگر آن‌ها که آزاد میباشند اختلاف پتانسیلی (ولتاژ) ایجاد شود.
  • سمت دیگر ترموکوپل بایستی به جسمی که می‌خواهیم دمای آن را ترازو بگیریم، کاملاً جفت شود.
  • متداول ترین آنها ترموکوپل های “Base Metal” میباشند که اهمیت اسم های N ، T ، E ، J و K شناخته می شوند.
  • برای معلوم شدن مقدار توجه اول سنسور دما، می توانید حداکثر مقدار تحمل دیتا شده را انتخاب کنید.

در اینجا آداپتور باطن gas valve قرار می گیرد و بعد دماسنج در یک سر آداپتور قرار می گیرد. هنگامی که عدد در محدوده میلی ولت باشد، دستگاه در حالت مهربانی قرار دارد. در غیر همین صورت، هنگامی که ولتاژ به پایین 12 میلی ولت رسید، یعنی دستگاه معیوب است. در این مدل تست، تجهیزات آیتم به کارگیری گیره های فلزی فنر دار ، فندک و مولتی متر دیجیتال است. هنگامی که مولتی متر ولتاژی در محدوده میلی ولت نشان می دهد، به صحت عمل می کند.

نحوه کارایی ترموکوپل

ترموکوپل های حساس اتصال در معرض پروسه سریع ترین دوران پاسخ به تغییرات دما را دارند، اما به برهان اینکه اتصال حسگر در معرض دید قرار دارد، در برابر شکستگی جراحت پذیرتر است. همین پراب ها معمولاً به جهت اندازه گیری گازها استعمال می شوند. ترموکوپل نوع K احتمالاً متداول‌ترین ترموکوپل گزینه به کار گیری در کاربردهای صنعتی است، زیرا به طور قابل پیش‌بینی در طیف وسیعی از دماها (مثلاً در حدود 330- درجه فارنهایت تا حدود 2460+ مرتبه فارنهایت) جواب می‌دهد. یک ترموکوپل بر پایه حرکت الکترون ها در سیم های فلزی خود بر اثر اختلاف حرارت در میان اتصالات گرم و سرد عمل می کند. بخش اعظمی از تولید کنندگان آن محل اتصال را حساس اسم های متفاوت می نامند. این اصطلاحات همه به محل اتصال فلزات غیر شبیه که دما را میزان گیری می کند، اشاره دارند.
دسته‌بندی نشده
با اعتنا به اینکه انواع گوناگونی از سنسورهای ترموکوپل در بازار وجود دارد، شعور ساختار با سنسورها، نحوه کار، محدوده دما و جنس متریال این تجهیزات دوچندان حیاتی است. ترموکوپل چیست؟ (?What Is A Thermocouple) برای بخش اعظمی از ما که در حوزه اتوماسیون، برق صنعتی و ابزار دقیق فعالیت می کنیم، به خصوص اتوماسیون، سوال ها زیادی درزمینه برق صنعی و ابزار دقیق از ما می شود. سوالاتی نظیر گونه های ترموکوپل چیست و همین تجهیزات چطور کار می کنند، ترموکوپل ها چه انواعی دارند و چه محدوده های دمایی را پشتیبانی می نمایند و بخش اعظمی پرسش های دیگر.
این مدل سنسورها در بازار موجود میباشند و به جهت هدف ها ترازو گیری استفاده می شوند. دماسنج تایپ BT یکی از دیگر از اشکال سنسورهای سرامیکی میباشد و حساس بالاترین محدوده ی دمایی بین همگی تایپ ها را داراست و به اصطلاح، جزو سنسورهای دما بالا محسوب می گردد. به این معنی که محدوده دمای اندازه گیری این تیپ از 0 الی 1820 رتبه سانتیگراد است. میزان خروجی EMF آن، دست‌کم حدود 21 جايگاه سانتیگراد است، به این مفهوم که جبران اتصال سرد به راحتی انجام می پذیرد، چون ولتاژ جبران اساساً برای یک مرجع در دمای بی آلایش اتاق اثبات است.
برای آشنایی عمده کلیدی همین فرآورده به ادامه ی مطلب دقت کنید . باید به این نکته توجه کرد که ترموکوپل را به اندازه 10 برابر قطر غلاف در باطن سیالی که دمای آن باید ترازو گیری شود،قرار داد. تجهیزات اندازه گیری الکترونیکی شامل اسیلوسکوپ دیجیتال، اسیلوسکوپ دستی، فانکشن ژنراتور، سیگنال ژنراتور، منشاء تغذیه وکارت اسکوپ از شرکت owon وارد وتوسط کمپانی صائن عرضه میگردد. تجهیزات بهداشت حر فه ای فروش ویژه تجهیزات بهداشت حرفه ای از قبیل صوت سنج ، نورسنج، پمپ نمونه برداری، UVمتر, IR متر, دوزیمتر،WBGT متر, گوس متر و… کريستالهاي مايع خميري ، که از استرهاي کلسترول ساخته شده اند پاسخ جالبي به دما از خود نشان مي دهند . در يک گستره تکرار پذير دما ، کريستال مايع تمامی رنگهاي طيف رنگي را از خود صریح مي سازد.اين پديده رجوع پذير و تکرار پذير میباشد .

اتصال به زمین در بیش از یک مکان از دلایل خرابی ترموکوپل

یک ترموکوپل اهمیت به کارگیری از دو رسانای فلزی غیرمشابه که در یک پایان به هم متصل شده اند، دما را حس می کند. همین ترموکوپل ها دارای به کارگیری از Pt-Rh (پلاتین – رادیوم) اصلی ترکیبات متعدد ساخته می شود (تفاوت این سه گونه در میزان پلاتین خرید ترموکوپل آنهاست). قیمت آن ها بالا و حساسیت آن زیاد اندک و در حدود10 µV/°C و محدوده دمایی آن تقریبا -50 °C و +1750 °C است. انواع همین ترموکوپل ها در ترازو گیری اصلی دمای بالا بطور نمونه در صنعت شیشه و فولاد به فعالیت می روند.

تعمیرات اجاق گاز در جنوب تهران

در ابزاری چون ترموکوپل دو فلز غیر همنام نقش اساسی را بر عهده دارند. در صورتی که دو سر همین دو فلز را حرارت دهید به راحتی می‌توانید برق تولیدی که پاره ای پاره ای هم میباشد را اندازه‌گیری کنید. از اینرو ترموکوپل‌ها بر حسب کارکردی که دارا‌هستند دمای متفاوتی را هم در محیط‌های صنعتی آیتم سنجش قرار می‌دهند. به تیتر نمونه نوعی از thermocouple حساس اسم R-S-B وجود داراست که دماهای ۲۰۰ تا ۱۸۰۰ را می‌تواند اندازه‌گیری کند، یا در نمونه دیگری همچون L-K-J دامنه‌های دمایی چون ۱۸۰ تا ۱۰۰۰ سکو سانتی گراد را می‌تواند مورد سنجش قرار دهد.

غلاف Mullite

برای کاربردهایی که تهی دست توجه بالا هستند، RTD ترجیح داده می گردد چون نتیجه ها ظریف بیشتری نسبت به ترموکوپل‌ها ساخت می‌کنند. البته در صورتی که پروب در معرض گاز خورنده یا فشار بالا قرار بگیرد، نباید از یک اتصال باز به کار گیری شود. ترموکوپل زمین‌نشده آهسته‌ترین دوران پاسخگویی را دارد اما درصورتیکه می خواهید ترموکوپل را به صورت الکترونیکی، ایزوله و انقطاع نگهدارید و مهم یک غلاف، از آن محافظت شود، بهترین تعیین همین زمین‌نشده است. این محدوده دمایی بالاتر، این جور ترموکوپل را نسبت به ترموکوپل مدل J برای تماس اهمیت حرارت فراوان بالا مطلوب تر می سازد. ترموکوپل جور S در کاربردهای با دمای بالا به فعالیت گرفته می‌شود.

تعریف ترموکوپل

واقعاً شرکت هایی مانند ویکا، مانیاد صنعت، و امگا، اکازاکی کارشان در حوزه سنسورها دما فراوان خوب است. در ارتباط بالا، $$\large E_$$ نیروی محرکه الکتریکی را در وضعیتی نشان میدهد که دمای اتصال داغ، برابر $$\large T_h$$ و دمای اتصال مرجع، برابر $$\large T_0$$ باشد. به این ترتیب، در عبارت‌های $$\large E_$$ و $$\large E_$$ نیز، دمای اول، مربوط به اتصال داغ و دمای دوم مربوط به اتصال منشاء است. $$\large T_r$$ دمای غیر صفری را نشان می دهد که فی مابین $$\large T_0$$ و $$\large T_h$$ قرار دارد.
ترموکوپل ها و RTD ها و ترمیستورها جزو سنسورهای تماسی محسوب می شوند. این ها سوالاتی میباشند که می خوا هیم در همین نوشته به طور تام و جامع جواب دهیم و دیتاها کاملی را در راستا سنسور دما به خصوص Thermocouple به شما خرید المنت استخری خوانندگان عزیز و گرامی ارائه دهیم. به این معنی که قصد داریم تمامی چیز درباره ترموکوپل را از 0 تا 100 به شما بگوویم. واکنش و جواب دهی پر سرعت نیز مزیت دیگری میباشد که سبب شده این قطعه به وفور در صنایع مورد استعمال قرار گیرد. شما نیز حساس پیوستن به جمع تبارک و بالغ بر ۶۰۰ هزار نفری دانشجویان و دانش‌آموزان فرادرس و با بهره‌گیری از آموزش‌های آن، می‌توانید تجربه‌ای مختلف از علم و مهارت‌آموزی داشته باشید. این قطعه را نمی قدرت تعمیر کرد و در صورتی فساد بایستی بده بستان شود. ترموکوبل وظیفه دارد وقتی که شعله ای بر روی مشعل نمی باشد گاز قطع نماید.
به همین معنا که با دستگاه سنجش حرارت خیلی نخ نما نمی قدرت رنج جریانی کاملی را میزان گیری کرد ماکزیمم رنج قابل میزان گیری، گزینش کننده قطر سیم Thermocouple می باشد. در صنایعی که اعتنا سنسور اصلی کلیدی بالایی نباشد می توان از آنها استعمال نمود. ضروری هست که هر اتصال برای هدف ها خاصی، طراحی شود؛ اتصال ترازو گیری (که اکثر وقت ها اهمیت نام اتصال داغ یا hot junction شاخته می شود)، اتصالی می باشد که در معرض دمای میزان گیری قرار می گیرد. اتصال مرجع، اتصال دیگر می باشد که در دمای مشخصی نگه داشته می شود؛ همین اتصال اکثر اوقات حساس عنوان اتصال سردیا cold junction شناخته می شود. اصطلاح ترموکوپل به سیستم کاملی به جهت ایجاد ولتاژ گرمایی اطلاق می شود و عموماً به مجموعه ای واقعی دلالت می کند (یعنی غلاف ، ترمینال ، سیم ها). ترموکوپل ها یا این که به صورت سیم بی آلایش سوای روکش وجود دارا‌هستند (ترموکوپل های زبانه ای) که قیمت کم و زمانه پاسخ سریعی دارا هستند یا این که در باطن پراب یا این که غلاف قرار می گیرند.

عملکرد ترموکوپل

برای نمونه ترمو کوپل در تیپ های B، J، K، S و… موجود می باشند که دارای توجه به مدل ترموکوپل، به جهت میزان گیری دما می بایست از ترمومتر مناسب آن به کار گیری نمود. هرچه قطر غلاف پروب کوچکتر باشد، جواب سریعتر است، ولی حداکثر دما ممکن میباشد کمتر باشد. حیاتی همین حال، دقت داشته باشید که گهگاه تایم ها اخبار جهانی غلاف پروب نمی تواند طیف دمایی تمام نوع ترموکوپل را تحمل کند. ترمو کوپل‌های جور R و S ترموکوپل‌های فلزی کم یاب میباشند که در کاربردهای مهم دمای بالا استعمال می‌شوند. این تجهیزات گونه های متفاوتی دارا‌هستند و حساس توجه به این موضوع، هرکدام از آنها به جهت کاربردهای خاص به کارگیری می‌شوند.

شناسایی اشکال قطعات الکترونیکی اصلی در ۱۰ دقیقه

تفاوت دارای همین هست که نوع R در انگلیس البته نوع S در اروپا محبوب‌تر است. اما حساس توجه به اینکه هزینه تولید ترموکوپل از فلزهای پلاتینیوم و رادیوم نسبت به دیگر فلزات تولید اشکال ترموکوپل فراتر است، سیم‌های جور R و مدل S می‌توانند از سیم‌های ترموکوپل‌های بازیافت شده ساخته شوند. «ترمو» به مفهوم «دما» می باشد و «متر» نیز یعنی اندازه‌گیری یا این که سنجش. بنابراین یک دماسنج یا ترمومتر، وسیله‌ای است که «دما را اندازه‌گیری می‌کند». می‌توانیم به دیگر گونه های دماسنج‌ها نگاه نماییم تا ببینیم که آن ها چطور دما را می‌سنجند. یک دماسنج جیوه‌ای از طرز اندازه‌گیری سطح جیوه باطن لوله فعالیت می‌کند که حیاتی تغییر دما مبتلا انبساط و انقباض می‌شود. ترموکوپل ها را می‌توان در صنعت های و برنامه های کاربردی گزینه استفاده قرار داد، براین اساس انتخاب مطلوب حساس دانایی دقیق از روش و مکان استعمال از آن آغاز می شود. از آنجا که ترموکوپل می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، درک نحوه تعیین درست ترموکوپل مناسب فراوان اساسی است. متداول‌ترین معیارهایی که به جهت انتخاب ترموکوپل استعمال می شود محدوده دما، مقاومت شیمیایی، مقاومت در برابر سایش و ارتعاش و الزامات کارگزاری است. اتصالات ترموکوپل‌ها را می‌توان به سه دسته‌ی اتصال آشکار، اتصال ترموکوپل زمین شده و اتصال ترموکوپل زمین نشده تقسیم کرد. ما همچنین می دانیم که برای تولید یک مدار کامل اهمیت آهن و سیم مسی بایستی در جای دیگری در به عبارتی مدار یک اتصال آهن و مس دوم وجود داشته باشد که قطبیت آن برابر است. در صورتی که او‌لین اتصال آهن-مس را J1 و دو‌مین اتصال را J2 بنامیم، قطعاً می بایست نتیجه بگیریم که ولتاژ خالص تصویب شده توسط ولت متر در این مدار VJ1 − VJ2.