جو کاپ، QB سابق CFL و NFL در 85 سالگی پس از سال ها مبارزه با زوال عقل درگذشت.

Category: خبرهای جهان

جو کاپ بزرگتر از زندگی بود، در داخل و خارج از زمین فوتبال.

کوارتربک آتشین، شیرهای بی سی را به اولین قهرمانی جام خاکستری هدایت کرد، سپس بیش از 45 سال بعد، زمانی که با تالار مشاهیر، آنجلو موسکو به شدت برخورد کرد، تیتر خبرهای جهانی شد. کاپ دوشنبه شب در سن 85 سالگی درگذشت.

شیرها مرگ کاپ را تایید کردند. علت مرگ بلافاصله فاش نشد، اما کاپ در سال 2016 به سن خوزه مرکوری نیوز گفت که به بیماری آلزایمر مبتلا بوده و مغز خود را برای تحقیقات ضربه مغزی اهدا می کند.

گزارش‌هایی وجود دارد که او همچنین بیش از یک دهه با زوال عقل مبارزه کرده است.

نیل مک‌یووی، مدیرکل/مدیر عملیات فوتبال شیرها در بیانیه‌ای گفت: «جو کاپ به‌عنوان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ نه تنها برای فرنچایز ما، بلکه در کل لیگ فوتبال کانادا خواهد رفت». جو در کنار کمک به قرار دادن شیرها بر روی نقشه پس از چند سال ابتدایی، به عنوان پیشگامی برای کوارتربک‌هایی که در هر دو طرف مرز نامی برای خود ایجاد کردند، خدمت کرد.

فکر ما در حال حاضر با جنیفر همسر جو و کل خانواده است.

کاپ 6 فوت دو و 215 پوندی هشت فصل CFL را با کلگری استمپدرز (1959-60) و BC (1961-1966) بازی کرد و سپس به عنوان Lions GM (1990) نیز خدمت کرد. او 1476 از 2709 پاس (54.5 درصد) را در کانادا به مدت 22725 یارد با 136 تاچ داون و 129 قطع توپ انجام داد.

در حالی که اکثر مدافعان سعی می کردند از مدافعان فرار کنند، او از آنها عبور می کرد.– رندی امبروزی، کمیسر CFL در QB جو کاپ سابق

کاپ، بومی سانتافه، نیومکزیکو، همچنین 2784 یارد را روی 579 واگن (متوسط ​​4.8 یارد) و پنج TD دوید. کاپ در سال 1963 بریتیش کلمبیا را به حضور در جام خاکستری و اولین عنوان قهرمانی لیگ در فصل بعد هدایت کرد.

پس از فصل 66 به NFL پیوست

کاپ قطعاً در کانادا یک بازگشت به عقب بود زیرا به جای اجتناب از تماس، ظاهراً کاپ به دنبال آن رفت. و هنگامی که او آن را پیدا کرد، به جای فرار از محدوده، کاپ ناهموار شانه خود را پایین می آورد و سعی می کرد از روی یا از طریق یک بازیکن دفاعی بدود.

رندی امبروزی، کمیسر CFL در بیانیه ای گفت: «جو کاپ مثل میخ سخت بود. “در حالی که اکثر مدافعان سعی داشتند از مدافعان فرار کنند، او از آنها عبور می کرد.

کاپ در دوران بازی خود، مظهر یک لیگ جوان و بی‌ادب بود که نشان خود را در دنیای ورزش گذاشت.

کاپ پس از فصل 66 به NFL رفت و برای مینه سوتا (1967-1969) و بوستون پاتریوتز (1970) بازی کرد. کاپ با وایکینگ‌ها قراردادی امضا کرد که به جیم یانگ، گیرنده کانادایی، تالار مشاهیر فوتبال کانادا، اجازه می‌داد به شیرها بپیوندد.

کاپ در سال 1969 وایکینگ ها را به سوپر باول هدایت کرد، جایی که آنها 23-7 به چیفز کانزاس سیتی شکست خوردند.

جنرال موتورز وایکینگ ها در آن زمان کسی نبود جز جیم فینکز که کاپ را با کلگری استمپدرز به کانادا آورده بود. سرمربی مینه‌سوتا مرحوم باد گرانت، سرمربی سابق وینیپگ بلو بمبرز بود که تیم‌هایش با کاپ در کانادا روبرو شده بودند.

کاپ، دو بار ستاره CFL، تنها مدافعی است که در رز باول، گری کاپ و سوپر باول بازی کرده است.

کاپ در سال 1984 وارد تالار مشاهیر فوتبال کانادا شد و در سال 2004 به تالار مشاهیر فوتبال کالج ایالات متحده معرفی شد. کاپ همچنین عضو تالار مشاهیر ورزش BC (1999) و دیوار مشاهیر BC Lions است.

شماره 22 او توسط شیرها بازنشسته شده است.

کاپ فوتبال دانشگاهی خود را در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی بازی کرد و مدرسه را به قهرمانی سواحل اقیانوس آرام در سال 1958 هدایت کرد. در 1 ژانویه 1959، خرس طلایی با نتیجه 38-12 به آیووا در رز باول شکست خورد.

از واشنگتن خبری نیست

کاپ یک ستاره دو ورزش در کال بود. او همچنین در تیم های قهرمانی کنفرانس ساحل اقیانوس آرام مدرسه (1956-57، 1957-58) بسکتبال بازی کرد.

واشنگتن کاپ را در دور هجدهم درفت NFL 1959 انتخاب کرد. اما پس از اینکه فرنچایز نتوانست با کاپ تماس بگیرد، او پیشنهاد Finks و سپس Stampeders GM را پذیرفت.

کاپ دو فصل را در کلگری گذراند و سپس به بی سی لانز واگذار شد. این حرکت پس از آن انجام شد که کاپ در اوایل فصل 1960 از ناحیه زانو آسیب دید اما هیچ بازی را از دست نداد زیرا با آن به شدت نوار بازی می کرد.

کاپ در سال 1963 بریتیش کلمبیا را به رکورد 12-4 و مقام اول در جدول رده بندی بخش غربی هدایت کرد. شیرها در فینال کنفرانس ساسکاچوان رافریدرز را برای صعود به بازی جام گری در مقابل همیلتون تایگر-کتز در ورزشگاه امپایر ونکوور اعزام کردند.

همیلتون با نتیجه 21-10 پیروز شد، اما این بازی به خاطر ضربه بحث برانگیز موسکا به شیرهای دونده ویلی فلمینگ به یادگار مانده است. ضربه کناری موسکا به فلمینگ در حالی که فلمینگ روی زمین بود، باعث اختلاف طولانی مدت بین بازیکنان دو تیم شد.

شیرها انتقام شکست جام خاکستری را در فصل بعد گرفتند. پس از ثبت یک رکورد 11-2-3، BC، همیلتون را با نتیجه 36-24 در بازی Gray Cup، اولین عنوان در تاریخ فرنچایز، به میدان فرستاد.

اما خون بد هرگز از بین نرفت. در سال 2011، کاپ و موسکا در یک ناهار انجمن فارغ التحصیلان CFL در ونکوور با هم درگیر شدند.

ویدئویی از کاپ در حال هل دادن گل به صورت موسکا، موسکا با چرخاندن عصای خود به سمت کاپ تلافی می‌کند، او سپس با مشت به موسکا کوبید و او را به زمین کوبید، توجه جهانی را به خود جلب کرد.

تماشا | رقبای دیرینه CFL سال ها بعد به هم می خورند:

ران جیمز، کمدین، غبار عجیبی را که در یک ناهار CFL برای اسطوره های لیگ در ونکوور میزبانی می کرد، به یاد می آورد.

کاپ پس از فصل 1966 راهی NFL شد. اما او در سال 1990 به عنوان مدیر کل باشگاه به BC بازگشت. در حالی که کاپ مسئول جذب مارک گاستینو، ستاره سابق NFL بود (که در CFL شکست خورده بود)، او داگ فلوتی را که برنده جایزه Heisman شده بود، به خدمت گرفت.

فلوتی قبل از پیوستن به بوفالو بیلز در سال 1998، هشت فصل درخشان را در کانادا (1990-1997) با BC، کلگری استمپدرز و تورنتو آرگوناتز گذراند. قهرمان جام.

فلوتی در نظرسنجی TSN در سال 2006 به عنوان برترین بازیکن CFL در تمام دوران انتخاب شد و دو سال بعد به تالار مشاهیر فوتبال کانادا راه یافت. فلوتی همچنین عضو تالار مشاهیر ورزشی کانادا است.

کاپ همچنین در دهه 1970-1980 به عنوان بازیگر کار کرد و در برنامه های تلویزیونی مانند آیرونساید، مرد شش میلیون دلاری، آدام-12 و پلیس زن ظاهر شد. او همچنین در فیلم هایی چون طولانی ترین حیاط، نیمه سخت، گذر دل شکسته و بچه فریسکو ایفای نقش کرد.