قالیشویی اسلامشهر

Category: خبرهای جهان

قالیشویی اسلامشهر

قالیشویی اسلامشهر

بید در میان حشراتی قرار داراست که به عنوان معاند شماره یک فرش‌های دستباف و ابریشمی به شمار می‌آیند. در سال‌های گذشته، بیدها را می‌توانستیم در بیشتر خانه‌ها پیدا کنیم، چرا که میزان زیادی الیاف پشمی در لباس و لوازم مردمان وجود داشت. البته استعمال اکثر از الیاف تصنعی و مصنوعی به جهت تولید فرش و لباس سبب به این خیال نادرست شد که دیگر از دست بیدها در امان هستیم. ولی حقیقت چیز دیگری می باشد و بید زدگی فرش کماکان  رایج است. بیدها می‌تواند الیاف پروتئینی مانند پشم، ابریشم و الیاف دیگر را هضم کنند و در همان هم اکنون به سراغ پروتئین‌های موجود بر روی الیاف مصنوعی هم می‌روند. همین بدان معناست که فرش‌، اشکال پارچه و روکش‌های ساخته شده از نایلون، اکریلیک، پلی استر و غیره می‌توانند این حشرات را کاملا به خویش جذب کنند. در همین مطلب نکاتی را در آیتم این حادثه رایج مرور کرده و نحوه از بین بردن بید زدگی فرش را بررسی خوا‌هیم کرد.

بید زدگی فرش چیست

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، بیدها عمدتا از پروتئین‌های موجود در منابع مختلف تغذیه مینمایند و الیاف پشمی یک عدد از غنی‌ترین منابع پروتئین هستند. همین حشرات عمدتا به رخ مخفیانه و در ظلمت وارد خانه شده و پیش از هر چیز به سراغ فرش‌ها می‌روند. بیدهای موجود در مناطق متفاوت کشور‌ایران اکثر به رنگ زردرنگ یافت میگردند و حدود یک سانتی‌متر ارتفاع دارند. در اکثری از موارد، بید ماده در داخل الیاف فرش آغاز به تغذیه و تخمک‌گذاری می‌کند. این حشرات می‌توانند در طی یک‌سری نسل بیش از ۳۰ کیلوگرم پشم را به صورت تمام مصرف کنند. همین یعنی چنانچه منتخب از فرش شما دچار ناهمواری غیرعادی یا حتی کچلی شده است، کلیدی نقص‌ بید زدگی فرش روبرو هستید. علت بید زدگی فرش زیستگاه طبیعی بید فرش بیرون از منزل است. این حشرات بیش از هر جای دیگری در آشیانه پرندگان سکونت می‌کنند، چرا که پر پرندگان یا کرک و پوست بدور ریخته شده حیوانات منبعی غنی از کراتین و پروتئین بوده و می‌تواند آنها را به جهت مدت‌ها تغذیه کند. همین حشرات می‌توانند از راه‌های گوناگونی وارد منزل شوند. گوشه ای از آن‌ها به صورت تخم، همراه کلیدی کفش، لباس یا سگ و گربه خانگی وارد خانه‌های ما می‌شوند. همچنین مبلمان و فرش‌های دست دوم اقامتگاهی مناسب برای آنها به حساب می‌آیند. در گوشه و کنار بیرونی، بیدها می‌توانند دو چرخه زندگی را کامل نمایند و در زمستان می‌خوابند. ولی محیط گرم و مطلوب خانه آنها را قادر می‌سازد که در کل سال فعال باشند و تا شش یا هفت چرخه را تمام کنند. نشانه های بید زدگی فرش بیدها عمل خویش را به آهستگی انجام میدهند و همین موضوع سبب ساز می گردد که اکثر تایم ها کاملا از آن ها بی خبر باشیم. اما نشانه‌های واضحی به جهت تشخیص بید زدگی فرش وجود دارا هستند که می‌توانید از آن ها استعمال کنید. برخی از آن ها عبار‌ت‌اند از: تماشا حشرات کوچک بر روی فرش: بیدها بضاعت حرکت چندانی بر روی فرش ندارند و اکثر اوقات به به دور و بر خود می‌جهند. وجود ناهمواری و لکه‌های سپید روی فرش: همین حشرات الیاف فرش را به مرور روزگار خورده و همین مسئله منجر ایجاد شیارهایی بر روی فرش می‌شود. بازدید الیاف ریز در اطراف فرش: گاها پیش می‌آید که بیدها بعضی از الیاف را جدا کرده و در اطراف فرش رها می‌کنند. مشاهده تخم بید بر روی فرش: تخم این حشرات به رنگ خاکستری بوده و در تعداد مضاعف بر روی فرش قابل تماشا هستند. تخریب بافت فرش: درصورتیکه بافت فرش شما بدون ادله پاره یا از فی مابین رفته است، به احتمال بسیار بیدها میهمان منزل شما هستند.

 آیا ترمیم بید زدگی قابلیت و امکان پذیر است؟

دفعات متعددی پیش می‌آید که پیش از وارد وارد شدن جراحت جدی می‌توانیم از وجود بید در خانه مطلع شده و در راستای رفع بید زدگی فرش اقدام کنیم. ولی گهگاه وقت ها بیدها بخش کاملی از فرش را دچار اختلال می‌کنند. در همین مواقع بهتر است که سریعا یک قالیشویی معتبر را برای ترمیم و تجدید فرش خبر کنیم. رفوکاران قالیشویی می‌توانند پس از تخمین خسارت، اختلال شما را در کوتاه‌ترین زمانه ممکن برطرف سازند. –انواع روش های ترمیم خوردگی فرش— به رخ کلی خوبتر است که راهکارهای پیشنهادی به جهت پرهیز از بید زدگی را دنبال کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره خوا‌هیم کرد. در صورتی که بیدزدگی فرش جزئی است، پاره ای از الیاف را از قسمت‌های مخفی فرش (مانند زیر مبلمان یا این که میزها) انقطاع کرده و با به کارگیری از چسب فرش به نواحی آسیب‌دیده بچسبانید. البته درصورتیکه جراحت فرش جدی است، هیچ راهی جد سپردن آن به یک رفوکار حرفه‌ای یا این که قالیشویی اعتبار نخواهید داشت. در همین مواقع، فرش باید اصلی به کارگیری از ابزار حرفه‌ای و الیاف مخصوص ترمیم شود که مطمئنا انجام چنین کاری در منزل امکان‌پذیر نیست.

روش های ترمیم و پیشگیری از بیدزدگی

کارهای تحت را به مراد پیشگیری از بید زدگی فرش انجام دهید: جاروبرقی منظم بهترین خط مش برای پیشگیری از بید زدگی فرش است. به همین خاطر سفارش میگردد که دست‌کم هر دو روز یکبار نقاط گوناگون خانه را جاروبرقی کشیده و در این میان از گوشه و کنار مبلمان هم غافل نشوید. به کارگیری از کارت جذب‌کننده بید یک راه و روش معمولی و آسان برای به دام انداختن بیدهای بالغ است. یک تله پروانه و بید در خانه کارگزاری نمایید تا چرخه تولیدمثل و بسط آنها را به شکل تام برهم بزنید. اسپری‌ حشره‌کش منحصر بید در بین گزینه‌های دیگری قرار داراست که به راحتی می‌توانید از فروشگاه‌های متعدد پیدا کرده و گزینه به کار گیری قرار دهید. نقاط گوناگون فرش، مبلمان، پرده‌ها و تخت‌ها را به شکل دوره‌ای تحلیل نمایید تا از عدم وجود تخم بید در گوشه‌ و کنار آنان مطمئن شوید. بیدها شیفته این هستند که در فضاهای مرطوب و تاریک تخم‌گذاری کنند.

 راه های پرهیز از بید خوردگی فرش

 راه‌های ذیل را به مراد خودداری از بید زدگی فرش همواره در ذهن داشته باشید: شستشوی منظم فرش‌ها مدام بهترین خط مش برای جلوگیری از بیدزدگی است. فرش‌ها را قبل از انبار نمودن به خوبی ضدعفونی نمایید و کارت‌های بیدکش در آن‌ها قرار دهید. تمام غذاها و نوشیدنی‌های ریخته شده بر روی فرش را در اسرع وقت تمیز کنید. درزهای سرامیک یا این که موزاییک کف منزل را تماما مالامال کنید. سمپاشی دوره‌ای فرش‌ها، مبلمان، پرده و تابلوفرش را از یاد نبرید. فرش‌ها را هر تعدادی ماه یکبار برای مدت یک‌سری ساعت ذیل نور آفتاب قرار دهید. از ورود گرد و خاک خارج به داخل خانه جلوگیری کرده و از چارچوب توری به جهت پنجره‌ها به کار گیری کنید.

قالیشویی گلدسته

قالیشویی موسی آباد

 

 

منبع golestanwash.com